-->
بوابة عالم المرأة الانوثة والخيال بوابة عالم المرأة الانوثة والخيال

آخر الأخبار

جاري التحميل ...

إشاعة الزبادي بالليمون





في الفترة الأخيرة ناس كتير كانت بتتكلم على موضوع الزبادي باللمون، و هل فعلا هو وجبة سحرية لحرق الدهون و فقد الوزن؟!  فققرت إني أكتب في الموضوع دا و أقول كل المعلومات المهمة عن الزبادي باللمون.

نبدأ بالجانب الإيجابي، نشرت المجلة الدولية للبدانة دراسة عن حالتين، ناس بيتبعوا  نظام غذائي او دايت واحد بيحنوى علي زبادى خالي الدسم بصفة يومية و التانين ناس بيعتمدوا غلى نظام لا يحتوي علي زبادي، و كانت النتيجة إن الحالة التي تتبع النظام الذي فيه زبادي فقدت نسبة أكبر من الدهون، و أكدت الدراسة دى ان الزبادي بيساعدعلي الحفاظ على الكتله عضلية اللى فى الجسم و يعلي نسبة حرق السعرات.


و الجانب الايجابي بالنسبة للحمضيات و اللمون بشكل خاص، أن له  أثر كبير في إزالة السموم من الجسم و يساعد الكبد في إزالة السموم من مجري الدم، و أيضا هو مصدر مهم لفيتامين C، أحد مضادت الأكسدة القوية اللى بتحمى الخلايا و بتساعد علي تجددها و التئام الجروح.

طيب هل دا معناه انى اكتر من اكل الزبادى؟

لأ عشان فيه مرض بيجى لما الشخص بيوزد في تناول منتجات الألبان أو المكملات الغذائية التي تحتوي علي الكالسيوم. و بالإضافة إن اللمون بيأثر علي مينا الاسنان وكتره ممكن يؤدي لتسوس، و أكدت علي الكلام دا الدكتورة دعاء فنون حاصلة على الدكتوراه في علم التغذية لمرضى السرطان في مؤتمر الشرق الأوسط السنوي.

و بعد البيانات و الأبحاث دي ممكن تكونوا لسة متلخبطين، و عشان كدة هلخصهالكم في النقاط التالية:

1-كل الأدلة و الأبحاث الموجودة عن فائدة الزبادي لوحده و اللمون لوحوده، مفيش حاجة موجودة عن فائدة الاتنين مع بعض. يعنى من الاخر الكلام دا اشاعه مش مثبته

2-مهم جدا إن يكون في زبادي  و منتجات ألبان في نظامك الغذائي، بس ميزدش عن 3 كوبيات يوميا.

3-بلاش المكملات الغذائية اللى بتحوى علي كالسيوم دون الرجوع إلي طبيبك.

4-تابع سنانك لو بتشرب أو بتأكل لمون و حمضيات بصفة يومية، .

5-خليك دايماً فاكر  إن أنجح نظام غذائي لإنقاص الوزن بيكون عن طريق تقليل السعرات الحرارية بطريقة متوازنه تضمن كمية كافية من الفيتامينات والمعادن عشان عمليات التمثيل الغذائي في الجسم. مفيش حبوب سحرية ولا حاجة.

6-عندما تغلي اللمون أو تضيفه إلي مياه ساخنة، فإنك تدمر فيتامين C الموجود، فشربه بدرجة حرارة الغرفة مناسب للاحتفاظ بالفيتامين.

و في النهاية أرجو أن أكون قدمت إجابة واضحة للسؤال الذي بدأت بيه الموضوع

ملحوظة: يمكن لأعضاء المدونة فقط إرسال تعليق.

التعليقات



إذا أعجبك محتوى مدونتنا نتمنى البقاء على تواصل دائم ، فقط قم بإدخال بريدك الإلكتروني للإشتراك في بريد المدونة السريع ليصلك جديد المدونة أولاً بأول ، كما يمكنك إرسال رساله بالضغط على الزر المجاور ...

إتصل بنا

جميع الحقوق محفوظة

بوابة عالم المرأة الانوثة والخيال

2016